گروه نرم افزاری آسمان

صفحه اصلی
کتابخانه
علوم اسلامی
جلد سوم
حجيت ظواهر كتاب


در علم اصول مباحث زيادی كه اختصاص به قرآن داشته باشد نداريم .
غالب مباحث مربوط به قرآن ، مشترك است ميان كتاب و سنت . تنها
مبحث اختصاصی قرآن ، مبحث " حجيت ظواهر " است ، يعنی آيا ظاهر قرآن‏
قطع نظر از اينكه وسيله حديثی تفسير شده باشد حجت است و فقيه می‏تواند
آنرا مستند قرار دهد يا خير ؟
به نظر عجيب می‏آيد كه اصوليون چنين مبحثی را طرح
كرده‏اند . مگر جای ترديد است كه يك فقيه می‏تواند ظواهر آيات كريمه‏
قرآن را مورد استناد قرار دهد ؟
اين مبحث را اصوليون شيعه برای رد شبهات گروه اخباريين طرح كرده‏اند .
اخباريين چنانكه قبلا اشاره شد معتقدند كه احدی غير از معصومين حق رجوع و
استفاده و استنباط از آيات قرآن را ندارد ، و به عبارت ديگر : همواره‏
استفاده مسلمين از قرآن بايد به صورت غير مستقيم بوده باشد ، يعنی به‏
وسيله اخبار و روايات وارده از اهل بيت .
اخباريين در اين مدعا به اخباری استناد می‏كنند كه " تفسير به رأی "
را منع كرده است . اخباريون مدعی هستند كه معنی هر آيه‏ای را از حديث‏
بايد استفسار كرد ، فرضا ظاهر آيه‏ای بر مطلبی دلالت كند ، ولی حديثی آمده‏
باشد و بر ضد ظاهر آن آيه باشد ، ما بايد به مقتضای حديث عمل كنيم و
بگوئيم معنی واقعی آيه را ما نمی‏توانيم . عليهذا اخبار و احاديث "
مقياس " آيات قرآنيه‏اند .
ولی اصوليون ثابت می‏كنند كه استفاده مسلمين از قرآن به صورت مستقيم‏
است ، معنی تفسير به رأی كه نهی شده اين نيست كه مردم حق ندارند با فكر
و نظر خود معنی قرآن را بفهمند ، بلكه مقصود اين است كه قرآن را بر
اساس ميل و هوای نفس و مغرضانه نبايد تفسير كرد .
اصوليون می‏گويند خود قرآن تصريح می‏كند و فرمان می‏دهد كه مردم در آن "
تدبر " كنند و فكر خود را در معانی بلند قرآن به پرواز در آورند ، پس‏
مردم حق دارند كه مستقيما معانی آيات قرآنيه را در حدود توانائی به دست‏
آورند و عمل نمايند . به علاوه در اخبار متواتره
وارد شده كه پيغمبر اكرم و ائمه اطهار از اينكه اخبار و احاديث مجعوله‏
پيدا شده و به نام آنها شهرت يافته ناليده و رنج برده‏اند و برای جلوگيری‏
از آنها مساله " عرضه بر قرآن " را طرح كرده‏اند . فرموده‏اند كه هر
حديثی كه از ما روايت شده بر قرآن عرضه كنيد اگر ديديد مخالف قرآن است‏
بدانيد كه ما نگفته‏ايم ، آن را به ديوار بزنيد .
پس معلوم می‏شود بر عكس ادعای اخباريين ، احاديث ، معيار و مقياس‏
قرآن نيستند ، بلكه قرآن معيار و مقياس اخبار و روايات و احاديث است